Tre vanliga misstag företag gör på webben
Är du företagare och har en hemsida? Då är sannolikheten hög att du kommer känna igen dig i någon av de vanliga misstagen.

Övertron på att alla vet vad du gör
Detta är något som många tar för givet. Man inleder med en rubrik där man slänger in lite "buzzwords" för sin bransch eller ett klassiskt "Välkommen till xxx". Snälla! Ta inte för givet att alla dina besökare vet exakt vad du jobbar med.
Gör det extremt tydligt direkt, både visuellt och med hjälp av text, vart besökaren hamnat och vad du kan hjälpa hen med.
Fokusera för mycket på dig själv
Detta behöver många få höra. För de allra flesta av dina besökare är ute efter dina tjänster och din hjälp, inte ett glatt välkomnande och en lång företagsberättelse.
Fokusera på hur du som företag kan hjälpa besökaren. Kanske kan du få den att känna igen sig i ett vanligt problem som du kan lösa? Eller kan du påvisa hur besökaren via dina tjänster kan lyckas bättre i framtiden!
Sluta prata om dig själv och hur fantastisk du tycker du är och fokusera istället på besökaren!
En snygg hemsida utan mål
Ett klassiskt nybörjarmisstag är att bara fokusera på att din webbplats ska vara snygg. Absolut, det är alltid trevlig och positivt att saker och ting ser trevliga ut. Men det räcker liksom inte.
Sätt istället användarupplevelsen först och guida besökarna och få dom att göra det du vill. Är målet köp, nedladdningar eller att få leads i form av e-postadresser? Målet är det som bestämmer hur din webbplats ska se ut och fungera så optimera och anpassa utefter det.