30/12 20235 minuters läsning

Ska din hemsida ha en blogg, ett nyhetsflöde eller inget av det?

Att avgöra om din webbplats ska ha en blogg, ett nyhetsflöde eller inget av det kan låta enkelt. Och visst, det är rätt enkelt att ta ett beslut om man vill ha det eller inte, men det finns några saker du bör tänka på. I detta inlägget kommer jag utforska de olika alternativen och ge dig lite idéer till vad som passar för just din hemsida.

För att kunna bestämma vilken typ av innehåll som bäst passar din webbplats kräver en analys av dina mål och din målgrupps behov. Vi kan börja med något extremt basic och ställa oss frågan:

Är svaret ja på den frågan så går vi vidare till nästa fråga, som nästan är ännu viktigare:

Är svaret ja på även denna frågan, ja då är du redo att gå vidare till nästa steg och bestämma vilken typ av content du ska publicera.

Blogg vs. Nyheter

Det som skiljer blogginlägg mot nyheter är främst tre saker:

Bild på händer på ett tangentbord för blogginlägget: Ska din hemsida ha en blogg, ett nyhetsflöde eller inget av det?

Vad passar dig och din målgrupp bäst? Ett nyhetsflöde eller en blogg?

Skapa en plan

Vare sig du skapar en blogg eller ett nyhetsflöde så finns det samma fallgrop. Du måste skapa innehåll regelbundet. Att ha tomma eller sällan uppdaterade bloggar eller nyhetsflöden ger ett negativt intryck och kan göra dig en björntjänst. Se därför till att sätta upp en plan över hur ofta du ska publicera och avsätt tid för att skapa dina inlägg eller nyheter.

SEO-fördelarna med att skapa content

En stor fördel med en blogg eller nyhetsflöde, utöver känslan av att det händer något på din webbplats, är att det kan boosta dig i sökningar hos t.ex Google. Eftersom nya URL:er ständigt genereras på din hemsida, signalerar detta till sökmotorerna att din webbplats är aktiv. Om du dessutom väljer att skriva innehållet på rätt sätt med relevanta sökord, kan du öka synligheten. Detta kan i sin tur leda till en ökning av trafiken till din webbplats.

Du kan läsa mer om hur du skriver SEO-anpassat på basnivå i inlägget nedan:

Blogg Bild på Googles sökfönster där du med hjälp av sökmotoroptimering (SEO) kan komma högre upp på specifika sökord.

SEO på grundlig nivå - Vad ska du tänka på?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett begrepp som mer eller mindre alla känner till. Många för...

Läs mer här

Summering

Avslutningsvis vill jag bara säga att valet är på liv och död. Men det kan vara bra att förstå vilka förväntningar och för- och nackdelar som finns för de olika alternativen från början.

Jag vill också betona att du kan fatta rätt beslut, ha intressanta ämnen att skriva om och ändå misslyckas. En vanlig orsak till detta är bristen på tillräcklig tidsinvestering för att skapa högkvalitativt innehåll. Därför är det extremt viktigt att du formulerar en plan och håller fast vid den!