Hoppa fram till innehållet

SEO på grundlig nivå - Vad ska du tänka på?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett begrepp som mer eller mindre alla känner till. Många företag lägger idag stora belopp på att synas högt upp på specifika sökord, både genom annonsering och med hjälp av att anpassa innehållet på sina webbplatser. 
I det här inlägget går jag igenom vad du själv ska tänka på och vad du kan göra för att kunna få mer organisk trafik från t.ex Google.

Innan jag går vidare in på detaljer så ska vi börja med att dela upp trafiken du kan generera in till hemsidan via SEO i två olika grupper, organiskt och betald. Betald trafik beskriver på många sätt sig själv, medan den organiska genereras baserat på din hemsidas innehåll. I det här inlägget kommer jag fokusera på hur du kan jobba med ditt innehåll för att på så sätt generera organisk("gratis") trafik.

Fokus på ett sökord per sida

Till att börja med gäller det att ta reda på vilket sökord du vill att den specifika sidan ska ranka på. Här är det vanligt att man har en tanke om vad man själv tror och tycker, vilket sen inte alls stämmer med den tänkta målgruppen. Ett bra verktyg här kan t.ex vara AnswerThePublic där du kan få hjälp med att hitta rätt sökord. Här gäller det att hitta en balans mellan ord som har en sökvolym, men som inte är allt för hög så att du får för hård konkurrens.

Vidare är det viktigt att lägga fokus på vart ditt sökord måste finnas med. Det tre viktigaste ställena att ha med sökordet på är:

Innehåll - Rubriker, tecken och sökord

När du bestämt sökord så gäller det att optimera sidans innehåll utefter det. Sökordet bör finnas med i titeln på sidan och sen gärna många gånger i texterna. Det är dock viktigt att påpeka att överanvändning av sökordet kan straffa sidan, så överanvänd det inte utan skriv en text så det blir bra flyt. När det gäller rubriker är det även här bra med ett logiskt flöde med H1,H2,H3 osv. Viktigt är att det endast får vara en H1-rubrik per sida.

När det gäller den totala omfattningen så är ett minimum att förhålla sig till 300 tecken. Använder du färre tecken än så kan sidor komma att markeras som "tunt innehåll" vilket inte är bra. Givetvis är så många tecken som möjligt något att sträva efter, men inte till vilket pris som helst. Det är bättre med en välskriven text på 800 tecken än en på 1600 som är överoptimerad.

Interlänkning i innehåll och navigation

Länkar in och ut från din sajt är ytterligare en viktig pelare i jobbet kring SEO. Låt oss t.ex säga att du skriver en artikel som touchar andra ämnen du skrivit om sedan tidigare. Då är det ett ypperligt tillfälle för dig att kunna internlänka, dvs att väva in en länk i texten som länkar till det relaterade ämnet. Jag kan exempelvis länka till ett inlägg där jag presentrerar ett alternativ till Google Analytics som heter Plausible i texten här så att den indexeras (Särskilt eftersom du som läser det här potentiellt också använder Google Analytics på din sajt och vet att du snart behöver uppgradera till nya Google Analytics 4).

Utöver internlänkar i texter så är länkarna i din hemsidan sidfot och sidhuvud viktiga. Detta eftersom dom vanligtvis finns på varje sida på din webbplats. Har du t.ex 3 olika sidor som är viktiga så kan du lägga dom i din meny. På så sätt indexerar Google länkarna till dom sidorna på varje sida du har.