En sammanfattning av Svenskarna och internet 2023
Den 10 oktober släpptes Internetstiftelsen årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet 2023. Här kommer du en sammanfattning av det viktigaste och mest väsentliga från rapporten som kan vara bra att tänka på framåt kopplat till webbplatser och internet.

Webbläsare
- Google Chrome: 8 av 10 använder Google Chrome regelbundet, vilket gör den till den mest populära webbläsaren.
- Konkurrenssituation bland yngre användare: Ungdomar använder oftast Google Chrome, med Safari som tvåa. När det gäller unga kvinnor föredrar däremot nästa hälften Safari framför Google Chrome.
Min reflektion
Inte mycket intressant i denna delen av rapporten. Dock intressant att Google Chrome fortsätter vara så ohotad etta. När det gäller punkt nr 2 tror jag anledningen är enkelt till varför unga kvinnor föredrar Safari framför Google. De använder iPhone i större utsträckning än unga män.
Integritet på internet
- Insamling av personlig data:Majoriteten bryr sig om insamling av personliga data på nätet. Men det finns tydliga skillnader mellan generationer. T.ex så är 80-talisterna den grupp som är mest ointresserade, medan 90-talister är mest oroade.
- Riktad reklam:Majoriteten ogillar anpassad reklam baserad på personlig data, trots att det ofta ger en bättre upplevelse. Kurvan är tydlig, desto äldre, desto mer ogillar man det.
- Unga mäns integritet:Unga män känner sig mer kränkta än andra grupper när det kommer till insamling av personlig data i brottsförebyggande syfte. De tänker mer på personliga konsekvenser än att ökad transparens som på sikt kan hjälpa till i kampen mot brottsligheten.
Min reflektion
Att allt fler bryr sig om integritet är ingen nyhet. Sedan GDPR-intåget lyfts frågorna på ett annat sätt, vilket är jättebra. Ämnen riktad reklam berör, föga förvånande. Är det värt att få relevant reklam på bekostnad av personlig data? Nej säger svenskarna!
Sist men inte minst, övervakning på nätet. De unga männen sticker ut som de som inte vill bli övervakade. Känslan säger att det är så pga att det dels är den gruppen som till stor del sysslar med brottslighet, men även för att man vill behålla ett internet som är fritt och tillgängligt – inte övervakat.
I övrigt är det intressant att de allra flesta vill att polisen ska få utökade möjligheter att spåra och övervaka oss på internet. Gängbrottsligheten är troligen en stor anledning till den positiva inställningen.

Sociala medier
- Tiktok växer:Tiktok ökar från 20% till 24% användare år 2023, främst bland 90- och 00-talister. X (Twitter), Roblox, Reddit och Flashback ökar också i popularitet.
- Generationsskillnader i användning:Facebook minskar, särskilt bland 60- och 80-talister. Hos personer födda på 2000-talet ersätts Facebook och Instagram av Snapchat, Tiktok och Roblox.
- Youtube är en gigant:Youtube dominerar över alla åldersgrupper och är den kanal flest använder.
- Underhåll mig:Underhållande innehåll och tidsfördriv är främsta motiven till varför man använder sociala medier. Pensionärer prioriterar samhällsinformation och gratulationer på födelsedagar.
- Ungdomars mönster:Youtube dominerar bland barn och ungdomar i alla skolåldrar. Tiktok populärast bland högstadieungdomar. Samtidigt minskar användningen av Facebook och Instagram i gymnasiet.
Min reflektion
Få saker som förvånade i segmentet om sociala medier. Roblox fick mycket fokus efter intåget hos den riktigt unga i rapporten. Annars är de stora drakarna (Youtube, Facebook och Instagram) långt mycket större än sina närmsta konkurrenter. Som vanligt vill de yngre hänga på ett annat ställe än sina föräldrar, kanske inte minst under högstadie- och gymnesietiden.
Övrigt
- Näthat och kränkningar:8% av de tillfrågade männen uppgav att de utsatts för näthat, kränkningar eller negativa kommentarer online det senaste året. Siffran för kvinnor är hälften, 4%.
- Användning av AI-verktyg:3 av 10 personer har testat ett AI-verktyg.
- Mobilt Bank-ID överlägset: Endast 3% av den internetanvändande befolkningen avstår från att använda mobilt Bank-ID.
Min reflektion
Plockade ut några saker som landar under övrigt också. Näthat och kränkningar kommer vi tyvärr aldrig ifrån. För mig personligen rätt oväntat med att dubbelt så många män uppgav att de utsatts för det jämfört med kvinnor.
AI måste givetvis få lite spelrum också. 3 av 10 har testat det, där ChatGPT stod för majoriteten. Ska bli spännande och se hur mycket den här siffran växer på 2-3 år.
Sist men inte minst, Mobilt Bank-ID. 97% av alla som använder internet i Sverige använder det och konkurrenter som t.ex Freja ID tar ingen mark alls. Dött lopp, tror jag.
Läs eller ladda ner rapporten
Är du sugen på att läsa/ladda ner hela rapporten kan du göra det här! Det är en mastig historia på runt 300 sidor, så finns mycket att ta del av.