Dark UX – Vad är det och hur används det?
Grunden i UX-design handlar om att skapa en så bra och smidig upplevelse för användaren som möjligt. Men riktigt så blåögd kan man inte vara, för det finns alltid de som vill göra motsatsen.
Du har garanterat stött på det själv massor av gånger. Frågan är hur det påverkat dig! Jag tänkte börja med att väldigt grundligt förklara vad som menas med Dark UX.
Definitionen av Dark UX
Till att börja med behöver jag beskriva order nudging som ofta används in UX-design. På ren svenska skulle det översattas till lätt knuff. Det handlar helt enkelt om att på olika sätt rent knuffa användaren åt det hållet man vill rent designmässigt. Men börjar du använda nudging på ett oetiskt och istället vilseleder användaren sätt skapar du ett Dark UX. Sammanfattningsvis skapar du ett UX som inte användarvänligt utan ofta bara fokuserar på att gynna företaget bakom webbplatsen och deras mål.
Exempel på Dark UX
Det finns drösvis med exempel på Dark UX patterns men jag tänker gå igenom några av de vanligaste metoderna som jag tror du kommer att känna igen.
Confirmshaming
Det är inget ovanligt med att t.ex e-handlare använder sig av kampanjer och pop-ups för att öka sannolikheten att du beställer. "Registrera dig och få 10% på din första beställning" eller liknande är väldigt vanligt. Så vad är då confirmshaming? Jo, det är när man försöker påföra skuld ivalet att då t.ex inte registrera sig för nyhetsbrevet. Se exempel nedan.
Fomo - Fear of missing out
En vanlig form av Dark UX som används. "Endast ett fåtal kvar" eller "Beställ ingom 5 minuter och få 40% rabatt". Skapar en stress och försöker nudga användaren att göra ett impulsivt beslut.
Roach Motel
Extremt vanligt hos tjänster som bygger på prenumerationer. Extremt enkelt att börja prenumerera med väldigt omständigt att avslut. I kombination med detta ställs ofta extremt många frågor om varför man vill avsluta för att ytterligare försvåra för användaren.
Otydliga annonser
Du blandar content och annonser utan att göra en tydlig skillnad på vad som är vad. Extremt irriterande och sällan effektivt. Väldigt vanligt på sajter där du laddar ner filer gratis.
Effekter av att använda Dark UX
- I en undersökning av Hubspot svarade 80 % av de tillfrågade sa att de har slutat handla i webbutiker som ger en dålig kundupplevelse. Är dina kunder missnöjda kan och kommer dom att byta till ett annat företag.
- Använder du dig av dolda avgifter i t.ex din e-handel får du räkna med ökad irritation och fler avhopp i checkouten.
- Försämrad lojalitet och pålitlighet för ditt företag.
- Olagligt - Att t.ex inte vara tydlig med vad som är annonser och inte är straffbart rent juridiskt.
Så här ska du tänka för att motverka Dark UX
Genom att sätta dina användare och besökares upplevelser i första hand så undviker du att skapa UX-problem. Det är alltid viktigt för alla företag att vara transparenta och ärliga mot sina kunder, men kanske särskilt i den här typen av sammanhang.
Skapa ett UX som hjälper dina användare snarare än lurar dom.